Nieuws
Nieuws over alles wat te maken heeft met de Stichting Fooruit en toegankelijkheid.
Wanneer je als patiënt bent ingeschreven bij het Deventer Ziekenhuis, dan wil je misschien online inzage in je eigen medische gegevens. Dat kan in het Patiëntenportaal van het Deventer Ziekenhuis. Benieuwd naar wat het Patiëntenportaal is en hoe je daar gebruik van kunt maken?
In de cursus Digivitaler - Patiëntenportaal Ziekenhuis leer je hoe je kunt inloggen met je DigiD en kom je te weten wat je kunt doen met dit portaal.
De cursus is gratis, je hoeft geen lid te zijn van de bibliotheek. Het is handig als je al een beetje ervaring hebt met de smartphone, computer of tablet.
Via de gemeente Deventer is het mogelijk een rolstoelauto te lenen. De auto heet VERA (Voor Elkaar Rolstoel Auto).
Ramon, één van de vrijwilligers van Fooruit heeft onlangs een dagje Harderwijk gedaan met deze auto.
Op de website van de gemeente Deventer staat het verslag van dit dagje uit.
Bekijk nhet hele verhaal: De vrijheid tegemoet met rolstoelauto VERA.
Deventer wil toegankelijk zijn voor iedereen. Daarom gaat de gemeente in een proef, op aanvraag parkeerruimte beschikbaar stellen aan bezoekers die een afspraak hebben bij de publieksbalie in het stadhuis. Het gaat om een plek bij de vooringang van het stadhuis (Grote Kerkhof). De proef duurt tot 31 december 2024.
In het kader van de week van de toegankelijkheid kregen de studenten de opdracht om iets te bedenken dat aandacht vraagt voor mensen met een beperking. Een ruim begrip maar een groepje van 6 studenten had snel de groep blinden en slechtzienden in gedachten. Het idee ontstond om menukaarten van restaurants toegankelijk te maken voor blinden/slechtzienden. Om dit te realiseren hebben Ilse, Erik, Nigel, Esmee, Salima en Lynne de hulp van stichting Fooruit ingeschakeld.
Bij stichting Fooruit hebben ze veel informatie gekregen over de obstakels waar mensen met een visuele beperking tegenaan lopen. Al snel werd duidelijk dat de menukaarten omzetten in braille niet echt zou helpen. De meeste mensen verliezen hun zicht geleidelijk en leren hierom nooit braille lezen.
Me de verkregen informatie gingen ze aan de slag. Restaurant Goesting urban bistro wilde hun menukaart wel uitlenen voor dit doel.
De studenten over hun aanpak.
"We hebben allerlei informatie gekregen over lettertypes en kleuren die meer geschikt zijn voor mensen die slecht zien. Verder hebben we geleerd over de voorleesapp. Deze app wordt door blinden/slechtzienden gebruikt om stukken tekst voor te lezen.
Daar komen soms nog wel wat problemen bij kijken. Bij menukaarten bijvoorbeeld. Die zijn vaak in kolommen geschreven. De voorleesapp kan dat niet op de juiste manier verwerken waardoor eerst de kolom met alle gerechten word voorgelezen en daarna pas de kolom met de prijzen.
Afbeeldingen zijn uit de achtergrond verwijderd, de lettertypes zijn groter en in een duidelijke fond veranderd en de kolommen zijn veranderd in regels. Hierna zijn ze uitgeprint en geplastificeerd.
We hebben de voorleesapp getest op de kaart en dit werkt prima. "
25 oktober hadden de studenten een afspraak bij Goesting om de aangepaste menukaart af te geven. Ook Helmi Lever van stichting Fooruit was hierbij aanwezig. Onder het genot van een drankje vertelden ze hier wat ze precies hadden aangepast. Er werd geconcentreerd geluisterd en de reacties waren behoorlijk positief. Aan het einde werd de menukaart officieel overhandigd en zat dit project erop voor de studenten.
Meer artikelen …
Pagina 2 van 11