'Wow, ik krijg spierpijn in m'n armen van die rolstoel'
Kinderen op basisschool in deventer leren hoe het is om een beperking te hebben
Hoe zorg je voor meer begrip tussen kinderen met en zonder beperking? Door je in elkaars positie te verplaatsen. Zoals een parcours volgen in je basisschool, maar dan op krukken of in een rolstoel. ,,Hoe doen ze dit op Vogeleiland, met al die heuvels?"
Op krukken lopen. Dat is een kwestie van er tussen gaan staan en jezelf verplaatsen, toch? Niet helemaal. Op basisschool Adwaita in Deventer staan leerlingen er met opgetrokken schouders in. 'Pas op, in deze houding zet je spanning op je nek', waarschuwt een vrijwilliger die zelf slecht ter been is. ,,Daar krijg je hoofdpijn van." De truc is om buik en billen aan te spannen en schouders laag te houden. ,,Net een work-out dus."
De school is omgebouwd tot parcours. Leerlingen rijden er met rolstoelen over nagemaakte drempels, lopen met een blindegeleidestok langs ribbellijnen, stellen vragen aan mensen die slechthorend zijn of de longziekte COPD hebben. Ze mogen kunstbenen vasthouden, op krukken lopen en zien een blindegeleidehond.
Hersenstoornis.
Lees verder...